torsdag 26 augusti 2010

Dilemma i femtiotalshuset

Mitt framtida pysselrum ligger i källaren och därför känns det extra viktigt att satsa på bra belysning. Arbetsbordet blir som tur är vid ett fönster men lampan är av klassiskt källarstuk med en rund glaskupa fäst direkt mot taket. Här måste man kunna ordna något bättre tänker jag och sneglar på alla fina lampor och sladdar från NUD. Skulle kunna tänka mig just tre stycken på rad. Gäller väl bara att bunkra upp med vanliga glödlampor i så fall.
Det känns underbart att ha ett gammalt hus med själ och charm men sedan lägger man ett ocjh annat till listan för förbättringspotential. När det kommer till eluttag kan man säga att det är lite sparsmakat med dem. Säkert väldigt välproportionerligt för en femtiotalsfamilj men för oss räcker det inte riktigt till med ett uttag per rum. Så småningom kommer vi att ta hit en elektriker men fram tills dess är det skarvsladdar och grenuttag som gäller. Som tur är finns det så här snygga nuförtiden.

7 kommentarer:

  1. Ursyggt med sådana lampor som på översta bilden tycker jag!
    Jag bor i ett relativt nytt hus (12 år gammalt nu) och här fattas det eluttag oxå kan jag säga ;-) Även om det är fler än ett urtag per rum så använder jag med grenkontakter mm!

    Ser fram emot att få se lite bilder från ert hus såsmåningom...

    Kraam Lotten

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg skarvsladd, var köper man dom? Vi bor i ett hus från 1961 och sådana skulle passa här också. Ni gör rätt i som tar dit en elektriker, det kommer ni inte ångra. Men överväg att göra det redan nu, innan du renoverar ditt arbetsrum, för då kan h*n enkelt dra kablarna i väggarna. Inte så roligt att behöva göra om sen när du renoverat klart rummet. Ser fram emot bilder på renoveringen!

    SvaraRadera
  3. Du har säkert redan sett, men tipsar ändå =). http://ellasinspiration.blogg.se/ har tävling om dessa lampor just nu.

    Ser framemot fler bilder från huset framöver!

    SvaraRadera
  4. hei
    så heldig du er som har et slikt spennende hus som du kan få forme!
    pysselrummet blir sikkert kjempefint.
    om du ikke tør satse på glødelys-lampe, er for eks. Louis Poulsons Toldbod en stilig liten en som godt kan henge flere på rad.
    http://apenthus.blogspot.com/2009/11/toldbod.html

    skal bli spennende å se hvordan det blir

    SvaraRadera
  5. tack för tips!!
    ska genast kolla in tävlingen.

    SvaraRadera
  6. http://www.nudcollection.com/resellers/#c13
    här finns en åf-lista förresten.

    SvaraRadera
  7. Hej Ylva,

    Det är första gången jag är inne på din fina blogg, jag hittade dig via UT&IN:s blogg idag.
    Jag kan glädja dig med att du inte behöver bunkra upp med vanliga glödlampor utan nu finns det fina glödlampor i klarglas med en halogen inuti, http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=1930. De ger fint ljus och ser toppen ut i en snygg lamparmatur från NUD. Lycka till med källarrenoveringen! /Britta

    SvaraRadera